Retningslinjer

Generelle retningslinjer for KFPS kåringer & rideprøver

OBS: Retningslinjerne i forhold til kåring af ster- og kroonhopper er ændret i 2014 - se nedenfor.

Kåringer & rideprøver generelt

Ejer af hesten skal være medlem af både KFPS & DFF for at deltage til kåringer & rideprøver. Alle tidligere udestående med både KFPS & DFF skal være afregnet inden deltagelse.

Generelt kan alle KFPS-registrerede frieserheste deltage til kåring.

Medbring altid pas, stamtavle og/eller følpapir.

Hesten skal være vaccineret efter gældende regler. OBS nye regler for heste født efter 31. dec 2012. Samt for heste som er påbegyndt vaccinationsprogrammet efter samme dato. Se de gældende vaccinationsregler på Dansk Ride Forbund's hjemmeside

Ordinære Kåringer i DK

Heste kan kun stilles til en ordinær kåring én gang om året (ellers henvises til Herkeuring. Se nedenfor).

Føl skal som hovedregel være minimum 6 uger for at deltage til kåring.

Føl må max være 6 måneder, så skal de være chippet+ registreret hos KFPS. Og dette skal ske mens de stadig er ved moders side.

Deltager man til følkåring, bliver føllet automatisk chippet på kåringspladsen.

Føl/heste ældre end 6 måneder, der ikke er chippet og registreret hos KFPS, kræver en dna-test (hårprøve) af føllet & føllet's mor. Hårprøven skal være udtaget og underskrevet/stemplet af en dyrlæge.

Hingste kan kun opnå præmiering som føl. 1-års og ældre hingste kan ikke opnå en præmiering.

Hopper på 3 år og derover stilles til reel kåring. Dvs at de kan kåres op i stambogen/stb, stb Ster, stb Kroon eller stb Model. Hopper på 2 år og derunder bliver ”kun” præmieret.

Er en hest kåret stb, ster, kroon eller model, og den stilles til kåring igen, kan den ikke miste sit prædikat til en ordinær kåring. Stb hopper kan dog opnå en lavere præmiering til en efterfølgende kåring. I forhold til kåring af ster og kroon hopper, er der i 2014 lavet nye regler. Stiller man dem kan hoppen enten opnå en 1. præmie og derved blive inviteret til Central Kåring ELLER ikke opnå en præminering. Dvs hestens præmieringsstatus efterfølgende er den præmiering som hesten fik ved foregående kåring. Altså kan en 1p ster eller 1p kroon hoppe fremover ikke miste sin 1. præmie og blive kåret ned til en 2. præmie til efterfølgende kåringer. Der er dog én undtagelse; hvis en hest stilles til herkeuring (se nedenfor), bliver den ordinære kåring annulleret, og det er derved herkeuringen, som er den gældende kåring. Exempel: en hoppe kåres 2p ster. Man vælger at stille den til herkeuring for at håbe på en 1p ster. Til herkeuringen bliver den dog kun kåret 3p stb. Hvilket vil sige, at den her mister sin ster-titel og er nu "kun" optaget i stb.

Heste fra 2 år og opefter kan/må bære sko til kåring. 1-års kan afvises på kåringsdagen, hvis de bærer sko. Sko skal være standardsko og må max være 8 mm tykke.

Bliver en hest syg op til eller på kåringsdagen, kan man vælge at trække hesten fra den pågældende kåring og man har herefter mulighed for, at bedømmelsen af hesten overgår til årets næste kåring (kontakt DFF herom). DFF har ret til at bede om evt fremvisning af dyrlægeerklæring.

Hesten skal bære katalognummer på begge sider af trensen.

Kort om kåringsprædikaterne:

Ved chipning & registrering optages hesten i følbog/vb.

Når hopper fylder 3 år kan de kåres i stambog/stb m/ 3p eller uden præmie. De bedre hopper som opnår 1p eller 2p kåres stb Ster. De allerbedste 1p ster hopper kan kåres Kroon eller foreløbig kroon. For at opnå den endelige kroon-titel skal hesten opnå minimum 77 point til en IBOP eller til en ABFP-test. Eller ved at opnå Sportsprædikatet. De aller allerbedste hopper kan yderligere opnå at blive kåret Model. Dette kræver som ved Kroon-titlen en 1p & et Sportsprædikat eller IBOP/ABFP-test på minimum 77 point. Derudover skal hoppen være minimum 7 år gammel og ha' fået minumum 1 føl.

Minimum stangmål:

154 cm for stambogshopper (stb)

156 cm for sterhopper (stb Ster)

158 cm for kroonhopper (stb Kroon)

160 cm for modelhopper (stb Model)

156 cm for vallak-bogen (Rb)

158 cm for ster vallak-bogen (Rb Ster)

158 cm for ster følbogs-hingste (Vb Ster)

Ellers se mere info om kåringsprædikaterne under Avl/Prædikater: http://www.danskfrieserforbund.dk/prdikater

Herkeuring / omkåring

Man kan tage hesten til herkeuring/omkåring, hvis man f.eks. mener, at bedømmelsen til en kåring ikke var fair eller hvis hesten f.eks. fejlede noget på dagen.

Herkeuring skal tilmeldes SENEST 7 dage efter den ordinære kåring. Tilmelding sker til DFF. Hvis man ønsker omkåring i DK, sker dette til den næstkommende kåring (samme år). Hvis man ønsker omkåring i Holland, er dette ved den næstkommende Herkeuring i NL (spørg DFF).

Prisen for herkeuring er noget dyrere end en alm kåring. Se priserne længere nede.

Hvis hesten bliver kåret op (ex fra stb til ster) til omkåringen/herkeuringen, koster det ikke noget til kfps og man får kåringspengene tilbage fra DFF. Dog betales bokspengene ikke tilbage.

Centralkåring / Hoppekåring i Holland

Foregår i september.

Alle hopper, føl & vallakker, som har opnået en 1. præmie til en ordinær kåring, kan tages med til den årlige Centralkåring i Holland.

Dog er der en undtagelse af deltagelse for hopper kåret udenfor NL. Hvis en hoppe har været stillet til en besigtigelse til en ordinær kåring for at opnå enten (foreløbig) Kroon eller Model prædikatet, og dette ikke er opnået, kan hesten ikke deltage til CK. Har hoppen derimod opnået at blive (foreløbig) Kroon eller Model, kan den deltage til CK på lige fod med alle andre hopper.

Der er stor præstige i at deltage til Centralkåringen, da det er for de bedst kårede hopper, vallakker & føl det pågældende år.

Tilmelding sker direkte til KFPS (ellers spørg DFF)

Forbesigtigelse af unge hingste i Holland

Foregår i den første uge i december.

Unge hingste fra 2 år og opefter kan deltage i 1. forbesigtigelse. De seneste år har omkring 3-400 meldt sig til denne kåring i NL for unge hingste med potentiale. De kan her blive kåret Vb Ster og hermed gå videre til 2. og 3. runde af forbesigtigelsen. Omkring 70-80 af hingstene går som regel videre. Efterfølgende skal de videregående hingste forelægge en sædprøve, røntgenbilleder & testikel-test. Hvis de består disse prøver har de mulighed for at gå videre til hingstekåringen i januar.

Hingstene kan blive kåret ster (Vb Ster) eller ikke ster. De bliver ikke premieret. For at blive kåret ster skal de være minimum 158 cm i stang.

Hengstekeuring / Hingstekåring i Holland

Foregår i januar

Til den årlige hingstekåring deltager alle de avlsgodkendte KFPS stambogs hingste. De fremvises og bliver oprangeret samt her kåres året's Overall Champion blandt alle de avlsgodkendte hingste.

Til hingstekåringen deltager ligeledes de unge hingste, som er gået videre fra 1. forbesigtigelse i december. Her foregår 2. og 3. forbesigtigelse af de unge kandidater for en evt fremtidig karrierer som avlsgodkendt hingst. Ud af de omkring 3-400 unge hingste, som deltog i den første runde, går omkring 20 hingste normaltvis videre til 70-dags-testen.

IBOP / kørende/ridende gangartstest

IBOP er en gangartstest. Hesten's naturlige gangarter vurderes henholdsvis under rytter og for vogn. Det er ikke som et stævne, hvor der skal rides et ”korrekt” program.

Hesten kan stilles fra det år den fylder 4 år.

Man bestemmer selv om man vil ride med pisk og sporer.

Der må kun benyttes almindelige standard bid. Ikke kandar el. lign.

Både letridning og nedsidning er tilladt.

Rytter skal være iført stævnetøj.

Manen bestemmer man selv om den skal være løs eller flettet.

Man kan få læst programmet op, hvis rytter er i tvivl om hun/han kan huske det (man finder selv oplæser).

Den enkelte hest kan max stille til IBOP 2 gange om året. Hvis man stiller hesten til IBOP 2 gange samme dag, skal det være i to forskellige discipliner.

Find program samt mere info om IBOP her: http://www.danskfrieserforbund.dk/ibop

ABFP-tests / kørende & ridende

Info kommer

Championat / Egnetheds gangartstest for unge dressur heste

Egnetheds testen har det formål at vurdere den unge hests mulighed og talent for dressur.

Som IBOP'en er det en gangartstest.

Egnetheds Championatet er for 4, 5 og 6 års hopper, hingste og vallakker.

Find mere info her: http://www.danskfrieserforbund.dk/chamionat-for-unge-heste-med-dressurtalent

PRISER

Priserne til DFF kan variere fra år til år. Men de ligger som regel omkring 400 dkk pr hest for kåringer og rideprøver. Derudover kommer betaling for boks på kåringsdagen, samt evt boks dagen før kåring/rideprøve.

KFPS vil efter kåringen opkræve et kåringsgebyr, som vil blive tilsendt pr post - eller medlemmer kan selv logge sig på KFPS's side og finde faktura'en under "Mit KFPS". Dette gebyr er for selve bedømmelsen samt de administrative omkostninger, der er for KFPS i forbindelse med ændret registrering af hesten i stambogen og fremstilling af ny stamtavle etc. Dette gælder også for IBOP og Gangarts Championat.

Se KFPS's priser for kåringer osv her: http://english.kfps.nl/TheKFPS/Theassociation/FeesKFPS.aspx

Opdateret September 2014 /Dansk Frieser Forbund

KFPS kåringsregler 2018

KFPS har lavet enkelte kåringsændringer i 2018. Vi har her opsummeret de ændringer vi ser som størst i fht vores danske kåringer.

Samtidig kan du finde den originale tekst fra KFPS på engelsk nedenfor.

Ændringer vedrørende kåring af føl:

Da dommerne har haft svært ved at vurdere skridt på løse føl, har man valgt at føl fremover skal vises for hånd i skridt (som de voksne heste). De fremvises fortsat løse i bedømmelsen af trav. Så det vil være en god idé at øve føllene hjemmefra i fremvisning for hånd i skridt.

Bedømmelsen af ”udvikling” vil bortfalde. Istedet vil føllene blive bedømt for ”Benkvalitet / Benstilling” (ligesom de voksne heste).

Derved bedømmes alle heste for Racetype, Bygning, Benkvalitet, Skridt og Trav . Efterhånden som føllene stadig vokser, vil bedømmelsen af Benstilling / Benkvalitet hovedsageligt fokusere på korrekthed af forben (ekstreme toeing-out og toeing-in), korrekthed af bagben (ekstremt rette eller krumme bagben) og om benene er ”tørre”.

Dobbelt score for bevægelse. Bedømmelsen af føllenes skridt og trav vil (som hos de voksne heste) blive talt dobbelt sammenlignet med scoringerne af eksteriør (type, bygning, ben) lige.

Præmiering er afhængig af den samlede score opnået inden for de fem karakteristika:

1st premium: type + konformation + benstilling + 2x skridt + 2x trav ≥ 50 point

2nd premium: type + konformation + benstilling + 2x skridt + 2x trav ≥ 46 og < 50 point

3rd premium: type + konformation + benstilling + 2x skridt + 2x trav ≥ 40 og < 46 point

No premium: type + konformation + benstilling + 2x skridt + 2x trav < 40 point eller hvis en (eller flere) af de fem karakteristika ligger på 4, eller hvis to (eller flere) egenskaber ligger på 5.

App linear scoring

I år vil dommerne begynde at arbejde med en app for lineær scoring og til bearbejdning af kåringsresultater. I øjeblikket behandles de lineære scoringer stadig manuelt på stambog-kontoret, men med appen kan alle data være digitalt forbundet med systemet, hvilket betyder, at kåringsresultaterne vil være tilgængelige langt hurtigere.

Forståelse af scoringsredskabet

For korrekt forståelse af den lineære scoringsform er det vigtigt at vide, at scoringerne er givet på grundlag af gennemsnittet i avlstype og ikke på grundlag af gennemsnittet af en bestemt egenskab. Så en score på 25 repræsenterer avlstype gennemsnittet. I nogle tilfælde er dette lig med gennemsnittet af en egenskab (for eksempel korrekthed forben) og nogle gange er det ikke. Fx for egenskaben 'kropsform' betyder en score på 25 en lidt nedadgående krop, fordi den gennemsnitlige frieser i dag stadig har en lidt nedadgående ramme. En almindelig fortolkningsfejl er at tro, at en score på 25 svarer til en nøjagtig vandret kropsform, lige midt i de to ekstremer 'downhill' og 'uphill'. I dette tilfælde er det en score på 35, som svarer til en nøjagtig vandret kropsform, scorerne 40 og 45 indikerer en opadgående kropsform. De ønskede score for hver egenskab er markeret af de grå områder.

Korrekt holdning bagben

Vi ser et stigende antal friesere med indad- eller udadvendte haser. Den lineære egenskab 'holdning bagben' er den eneste egenskab, der viser en negativ (uønsket) tendens. Indad- eller udadvendte haser eller buede bagben er uønsket med hensyn til anvendelighed (mindre potentiale for udvikling af styrke) og hårdførhed (større risiko for slid). Det samme gælder for lige bagben. Dette kræver en mere kontrolleret udvælgelse med hensyn til buede (og lige) bagben. Bagbenets stilling vil derfor få en større betydning inden for den kombinerede score for benstilling. Først da vil bagben, der enten er for indad-eller udadvendt stillet eller helt lige, blive inkorporeret korrekt i vurderingen og dermed også ses i hingstenes avlsværdi i forhold til at videregive indad- eller udadvendte haser eller en lige benstilling. En bule bag på pibeknogle lige under hasen er uønsket, især når dette sker i kombination med et indad- eller udadvendt bagben.

KFPS ændrede kåringsregler 2018 - Engelsk version