Prædikater

Kåringsgrader

For alle frieser heste i verden er det de samme regler som gælder. Alle heste er registreret under moderforbundet KFPS i Holland. Alle frieserheste er bedømt af dommere udsendt fra KFPS.

Alle frieserføl har mulighed for at blive bedømt og chippet til kåring. De bliver optaget i følbog (veulenboek/vb - gule og grønne farver). Nogle vælger kun at chipe føllet hjemme. På stamtavlen vil der efterfølgende stå årstal og præmiering fra kåringen.

Vil du vide mere om hjemmechipning, tag da kontakt til Dansk Frieser Forbund.

De kan fra de er 3 år gamle stilles til stambogs-kåring. At blive optaget i stambog kræver for hopper et stangmål på 154 cm og 158 cm. for hingste. Der føres også stambog for vallakker og de skal være mindst 156 cm.

For alle frieserheste i hele verden gælder samme regler og de bedømmes alle på lige vilkår. De er alle registreret under moderforbundet "Het Friese Paarden Stamboek (FPS)", som samtidig står for stambogsføringen. Frieserhestene bliver alle bedømt af dommere udsendt fra FPS.

En hoppe kan kåres ster, hvis den opnår 2. præmie til kåring og samtidig er min. 156 cm. i stang. Stambogshopper med en 3. præmie kan også igennem en IBOP ride- eller køreprøve blive ster, men det vil man få at vide til kåringen, hvis dommerne mener, der er en mulighed.

Vallakker føres også i stambog og kan samtidig også blive kåret Ster og give point til moderen. Dette foregår ved deltagelse i kåring.

Hingste(som ikke er avlsgodkendte - vb-hengsten) kan blive Sterkåret, men forbliver i følbogen (vb), da hingstestambogen kun er forbeholdt avlsgodkendte hingste. De avls-hingste, som avler rigtig godt og samtidig har minimum 4 avlsgodkendte hingsteafkom, kan også kåres preferent. Vil du vide mere om avlsgodkendte hingste eller avl i det hele taget, så tag kontakt til Dansk Frieser Forbund.

MODEL

Model-prædikatet kan opnås, hvis hoppen er kåret 1. præmie Ster eller Kroon. Ligeledes skal hun være minimum 160 cm i stg, minimum 7 år gammel og ha' fået minimum 1 føl. Derefter skal en IBOP eller ABFP-test ride- eller køreprøve gennemføres med minimum 77 point for at blive endelig Model. Man kan også vælge at gå Sports-vejen. Dvs at bestå Sportprædikatet, som kræver, at man kan ride 5 x LA6 til minimum 60%.

STER

En hoppe kan kåres STER, hvis den er minimum 156 cm i stg og opnår minimum en 2. præmie til kåring. Hingste og vallakker skal være 158 cm i stang for at blive STER. Hopper/vallakker kan ligeledes kåres foreløbig Ster, hvis dommerne er i tvivl om hestens gangarter og derved ønsker at se hesten tage enten IBOP eller ABFP-test for at blive STER.

KROON

Foreløbig Kroon kan opnås til kåring, hvis hoppen er kåret 1. præmie ster og er minimum 158 i stg. Derefter skal en IBOP eller ABFP-test gennemføres med minimum 77 point for at blive endelig Kroon. Man kan også vælge at gå Sportvejen. Dvs at bestå Sportprædikatet, som kræver, at man kan ride 5 x LA6 til minimum 60%.

PREFERENT

Preferent-prædikatet opnår hopper som har fået minimum 4 afkom, som efterfølgende er blevet enten kåret Ster, Kroon, Model eller Preferent .... og/eller hvis et afkom er blevet godkendt som stambogsført som stb. avlshingst. Der findes stb-hopper, som har opnået at blive preferent.

PRESTITIAT

Prestitiat opnås hvis afkommet viser sig at være gode sportsheste og har opnået resultater indenfor sporten. En hoppe bliver Prestitiat hvis min. 3 af hoppens afkom er kåret Sport.

SPORT

Sport kan opnåes hvis Frieseren har opnået resultater indenfor enten køre- eller ridesport. I Danmark kan man opnå at få Sport-prædikatet indenfor dressur og dressurkørsel. Der kræves minimun 5 placeringer over 60 % i LA6 på distriktsplan og ved minimum 3 forskellige dommere. For dressurkørsel skal der køres i svær klasse ( klubplan godtages) 5 gange til minimum 60%.

SPORTELITE :

Sport-elite kan opnåes på to måder :

Der rides Prix sgt. George eller højere - 5 gange til minimum 60 %
Eller hesten opnår Sports-prædikat i både ridedressur, show-kørsel og køredressur..

Der er ENDNU ingen heste i Danmark, der har opnået dette prædikat.