FAQ

Her kan du finde svar på nogle af dine spørgsmål - Der findes yderligere en masse information, på DFF's officielle hjemmeside.

Hvordan bliver jeg medlem af DFF & KFPS?

Du kan tilmelde dig som medlem af DFF ved at klikke på "Bliv Medlem" i hovedmenuen.

Der findes 4 typer medlemskaber i DFF.

• Husstand er et medlemskab til en samlet husstand (personer bosiddende på samme adresse). Dette medlemskab giver 2 stemmer til generalforsamlingen, mulighed for at stille heste til kåring og deltage i DFF aktiviteter/events. Derudover bliver man automatisk også medlem af det Hollandske hovedforbund KFPS.
  • Alm. medlemskab gælder kun for 1 person, og giver dig 1 stemme til generalforsamlingen. Derudover har du samme rettigheder som husstandsmedlemskabet, inklusiv KFPS medlemskab.
  • Sport er et medlemskab for de der ikke ønsker at stille heste til kåring. Dette medlemskab giver dig 1 stemme til generalforsamlingen og mulighed for at stille din hest til dyrskuer, events og ride med i et af lokalforeningernes showhold.
  • Støtte er et passivt medlemskab uden stemmeret eller mulighed for deltagelse til events, aktiviteter eller lignende.

Hvilket medlemskab kræves ved omregistrering af heste + kåring?

Det kræver minimum et alm medlemskab til 745 kr. før du kan få omregistreret din hest, og tilsendt ny stamtavle med dine kontakt oplysninger på.
Dette sker gennem KFPS, dog er DFF-bestyrelsen altid villig til at hjælpe dig på vej.

Hvordan kan jeg omregistrere en kfps frieserhest i mit navn?

Du skal være medlem af DFF & KFPS for at kunne registrere en kfps frieser hest i dit navn. Dette gør du gennem følgende link danskfrieserforbund.klub-modul.dk

DET ER VIGTIGT AT DU FÅR BETALT DIT MEDLEMSKAB, DA DU ELLERS IKKE VIL FÅ HESTEN OVERFØRT I DIT NAVN. KFPS BEHOLDER STAMTAVLEN INDTIL MEDLEMSKABET ER PÅ PLADS.

Du skal sende dit registrationcertificat (stamtavlen) på din frieser til KPFS.
Vær opmærksom på, at de skal have den originale stamtavle, så ingen fax eller scanning via mail er tilladt. Obs at stamtavler fra 2014 og ældre er gule/grønne. Hvor stamtavler fra 2015 og fremover er blå/hvide.

Sendes til:

Koninklijke Vereniging "Het Friesch Paarden-Stamboek" (KFPS)
Oprijlaan 1, 9205 BZ, Drachten
Postbus 624, 9200 AP Drachten

Inden du sender den skal du (køber) udfylde felterne oppe i ventre hjørne. Hvor du skriver navn og adresse på ny ejer af hesten (Obs at udfylde samme info (navn osv) her, som du udfylder for at blive medlem). Både du, som ny ejer, OG sælger skal underskrive. Ligeledes skal overdragelsesdato være påført.

OBS! På de nye Blå stamtavler er det kun køber som skal udfylde bagsiden inden den sendes til KFPS i Holland.

Efter du har betalt medlemskab + sendt stamtavlen afsted vil du modtage en faktura fra KFPS, som du skal betale, inden du får din stamtavle tilsendt. Dette beløb er for administrationen for at få omregistreret hesten.

Hvordan registrerer jeg mit føl hos KFPS?

Registreringen af føl sker på kfps' hjemmeside under "My KFPS".

Når du har registreret dit føl, vil du modtage en mail som bekræftelse på, at føllet er registreret og du kan så dagen efter finde fødsels-certifikatet (før kaldet "det blå papir") på samme side og printe det ud.
Dette skal bruges når føllet skal chippes.

Husk ligeledes at føllet SKAL være registreret senest 14 dage efter fødsel.

Du kan finde "My KFPS" på KFPS' hjemmeside øverst i højre hjørne. Hvis ikke du allerede har et log-in til dette, kan du skrive til KFPS på mail@kfps.nl og opgive dit medlemsnummer (R-1234567) og bede om en kode. Hvis du yderligere har spørgsmål til dette, er du velkommen til at tage kontakt til et bestyrelsesmedlem i DFF.

Hvordan får jeg et log-in til kfps' hjemmeside?

Hvis du er medlem af DFF / KFPS kan du få et log-in til "Mit KFPS" på deres hjemmeside. Koden får du ved at skrive til mail@kfps.nl og bede dem om en adgangskode. Du skal samtidig oplyse dit navn og dit registreringsnummer (R-xxxxxxx). Adgangskoden er personlig, så det er derfor kun det enkelte medlem, som kan få oplyst en kode. DFF kan ikke fremskaffe den.

Hvor finder jeg "Tro & Love-erklæring" til kåring og andre DFF events?

Du kan finde "Tro & Love-erklæring" her

Hvordan er vaccinationsreglerne til kåringer, stævner osv.?

DFF kører efter samme regler som Dansk Ride Forbund. Hvilket vil sige, at der er sket en ændring for heste, som er påbegyndt vaccinationsprogrammet efter 31. dec 2012. Ændringen er, at der ca 6 måneder efter de 2 basisvaccinationer skal gives en booster-vaccination. Herefter 1 gang årligt, som ved de tidligere regler.

Du kan finde reglerne på Dansk Ride Forbund's hjemmeside

Kan jeg ændre navnet på min frieser?

Nej, det kan du ikke. Medmindre det er et føl, som ikke er chippet endnu. Men det kræver en tilladelse fra avler.

Hvornår skal mit føl være chippet?

Føllet skal være chippet inde fravænning og være max 6 måneder gammelt. Chipningen kan ske af en dansk dyrlæge, hvis føllet ikke stilles til kåring. Hvis føllet stilles til kåring bliver det chippet på kåringspladsen af en dyrlæge fra DFF. Husk følpapiret / Geboortebevestiging, som skal udfyldes, stemples og signeres af dyrlægen.

Er føllet ældre end 6 måneder KRÆVES der dna fra både mor og føl. Dette kan dog også forekomme inden føllet bliver 6 måneder gammelt - i form af stikprøver. Ligeledes skal man være opmærksom på at hvis føllet chippes efter det er 6 måneder gammel vil der automatisk blive skrevet i passet at "Hesten ikke må bruges til konsum". Dette er på baggrund af nye EU-regler.

Hvis du chipper hjemme skal følpapiret sendes inden for 6 dage til KFPS på adressen:

KFPS
Oprijlaan 1, 9205 BZ, Drachten
Postbus 624, 9200 AP Drachten, NL

Hvordan melder jeg adresseændring?

Adresseændring sker skriftligt til sekretæren i DFF sekretaer@frieserforbund.dk

Adresseændring til KFPS sker ved at skrive til: mail@kfps.nl

Hvordan finder jeg kfps's hjemmeside?

Tryk her: kfps.nl